“Ze begon te huilen van blijdschap toen ik een schoonmaakhulp voor haar had geregeld” – Salesmanager Liza deelt haar ervaringen

“Ze begon te huilen van blijdschap toen ik een schoonmaakhulp voor haar had geregeld” – Salesmanager Liza deelt haar ervaringen

Voor deze “Achter de Schermen” blog praten we met Liza, Salesmanager & Head of Sales bij Helpling. We spreken haar over de uitdagingen van het managen van een jong salesteam, de psychologische aspecten van sales en haar meest hilarische ervaringen met klanten.

Je hebt commerciële economie gestudeerd aan de HvA! Hoe ben je bij Helpling terecht gekomen?
Aan het einde van mijn studie ben ik bij Helpling gaan werken in het salesteam. Helpling was toen pas net opgericht en we probeerden zoveel mogelijk mensen bekend te maken met dit nieuwe, innovatieve concept. Na een maand vroeg Floyd (Managing Director van Helpling Nederland) of ik manager van het salesteam wilde worden en het team flink wilde gaan uitbreiden. Dit kwam als een complete verrassing voor mij, echt leuk en zo’n grote uitdaging! Dus ik zei meteen ja natuurlijk! Eerst een try-out voor 3 maanden, maar het ging goed en nu zit ik al bijna een jaar bij Helpling.

Is het managen van zo’n salesteam anders dan zelf sales doen?
Ja heel anders! Dit is namelijk een fulltime baan waarbij ik verantwoordelijk ben voor een team van 30 studenten en ik me veel bezighoud met het motiveren van het team, in plaats van uitvoerend werk. Het is super leerzaam om leiding te geven aan zo’n groep. Daarnaast is het leuk om met studenten te werken omdat het ook heel gezellig is, een perfecte eerste baan met een mix van zakelijke en sociale aspecten.

Liza met het salesteam

Wat is je grootste leermoment van de afgelopen tijd?
Leiding geven en zorgen voor goede prestaties van dit team. Salesmensen zijn echt goedgebekt en er komen best wel eens problemen op waarbij ik niet meteen weet hoe ik het beste kan reageren. Dan zoek ik naar een oplossing waarbij ik ze wel tevreden houd, maar ook mijn strenge kant laat zien. Het is gezellig om vrienden met ze te zijn, maar ik ben natuurlijk wel hun baas. In het begin vond ik dat lastig, maar nu heb ik daar wel een balans in gevonden.

Waarom ben je sales gaan doen?
Ik heb binnen mijn studie een Honours Programma gedaan dat zich richt op sales. Dit is een exclusief programma waarbij je binnen een stage door verschillende coaches wordt begeleid om beter te worden in verkopen. Daar heb ik bewust voor gekozen. Ik vind het interessant hoe het menselijk brein werkt en sales is heel psychologisch… Door je zinnen op een bepaalde manier op te bouwen kan je mensen in een hele andere denkrichting krijgen. Daarnaast vind ik het ook leuk dat je echt iemand blij kan maken met een product. Soms hebben mensen een extra duwtje nodig om iets nieuws uit te proberen, maar dan zijn ze er uiteindelijk heel blij mee!

“Je moet wel een drive hebben om aan iedereen met wie je praat uiteindelijk iets te verkopen.”

Hoe ziet zo’n typisch sales gesprek er uit?
Je gaat eigenlijk gewoon in gesprek met mensen. Ieder gesprek is anders, want je moet je verhaal aanpassen op de persoon die voor je staat. In zo’n gesprek stel ik veel open vragen om er snel achter te komen wat voor leven iemand heeft en waar iemand naar op zoek is. Dan kan je daar een beetje op inspelen. Onze belangrijkste doelgroepen zijn jonge gezinnen en young professionals, dus die zoek ik ook wel op.

Hoe haal je iemand over om Helpling te proberen?
In een salesgesprek vraag ik vrij direct of iemand wel eens nagedacht heeft over huishoudelijke hulp. Daarnaast stel ik vragen over hun werk en of ze kinderen hebben. Dan kom je er snel al achter of Helpling iets voor hen is. Ik spreek best vaak jonge moeders die het eigenlijk te druk hebben om schoon te maken. Ze willen wel hulp, maar vinden het ook spannend om een vreemd iemand over de vloer te hebben. Als zij Helpling uitproberen door mij en uiteindelijk tevreden zijn, heb je hen een goede oplossing voor een probleem kunnen bieden. Dat maakt me blij!

 Manager salesteam en Head of Sales Liza

Gebruiken de mensen van het salesteam veel sales technieken?
Ik begeleid en adviseer ze veel vanuit mijn eigen ervaring, maar ik leer ze ook salestechnieken aan. In vorige salesbanen heb ik ook geleerd wat je zeker niet moet doen als je een jong salesteam leidt. Bijvoorbeeld als iemand tijdens een shift geen sales maakt, dat die dan meteen op gesprek moet komen. Bij Helpling is de omgeving een stuk vriendelijker waardoor ik denk dat het salesteam ook gemotiveerder is en daarnaast ook aardiger is tegen klanten.

“Bij sommige salesbedrijven gaat het de verkopers alleen maar om de bonussen en dat uit zich ook in het gedrag naar potentiële klanten toe.”

Probeer je er voor te waken dat Helpling een negatief imago krijgt door de manier waarop er sales worden gedaan?
Jazeker. Ik denk dat het goed is dat we ons salesteam inhouse hebben en geen externe partij inhuren om sales te doen. Hierdoor kan ik ze veel beter en directer begeleiden! Op vrijdagmiddag drinken ze ook vaak een biertje mee en spreken ze mensen van marketing, PR en klantenservice. Zo krijgen ze alle facetten van het bedrijf mee en het zorgt er ook voor dat ze een sterke band met Helpling hebben. Bij sommige salesbedrijven gaat het de verkopers echt alleen maar om de bonussen en dat uit zich ook in het gedrag naar potentiële klanten toe.

Wat maakt iemand een goede verkoper?
Allereerst is het belangrijk dat je enthousiast bent over het product dat je verkoopt. Je moet ook een drive hebben om aan iedereen met wie je praat uiteindelijk iets te verkopen. Dus je moet echt prestatiegericht zijn: als je jezelf ten doel stelt om drie nieuwe klanten binnen te halen, ga je daar ook echt voor en je geeft niet op totdat het gelukt is. Het helpt zeker ook als je sociaal bent! Je moet niet alleen goed zijn in social talk maar je moet je ook bewust zijn van het gesprek dat je voert. Dit betekent dat je het gesprek analyseert terwijl je het voert en dat jij de baas bent over waar het gesprek heen gaat.

“Je kan denken dat het je niet boeit als je vaak een “nee” te horen krijgt, maar na de zoveelste keer komt het toch binnen.”

Wat is je beste salestip?
Je lichamelijke en mentale gesteldheid zijn erg belangrijk! Je moet de juiste instelling hebben om veel sales te kunnen maken. Als je vrolijk en optimistisch bent, dan heb je veel leukere gesprekken. Andersom merk ik ook dat als mensen ergens mee zitten of het te druk hebben dat hun resultaten meteen achteruit gaan.

Liza met het sales team

Hoe motiveer je iemand die er even geen zin meer in heeft?
Meestal stuur ik ze even op pauze of ga ik een kopje koffie met ze drinken. Sales is mentaal zwaar. Zeker in het begin als je er niet aan gewend bent dat mensen je negeren of vaak “nee” zeggen dan kan het echt hard aankomen. Je kan denken dat het je niet boeit als je vaak een “nee” te horen krijgt, maar na de zoveelste keer komt het toch binnen. Dat moet je herkennen bij jezelf en even pauze nemen, een blokje om lopen of een cola’tje drinken. In het begin herken je dat niet echt en dan gaat het vaak mis.

“Veel mensen dachten echt dat we een grapje maakten als we vroegen of ze op zoek waren naar een schoonmaakster.”

Wat is de leukste beurs waar jullie ooit hebben gestaan?
De grappigste is denk ik de Huishoudbeurs. Daar stonden we op de Negenmaandenbeurs. Veel mensen dachten echt dat we een grapje maakten als we vroegen of ze op zoek waren naar een schoonmaakster. Ik heb ook een keer gehad dat ik mee ging met verkopen in de Jordaan en toen was er een meneer die duidelijk onder invloed was van iets… We belden bij hem aan en toen deed hij zijn hoofd uit het raam en begon een hele serenade. Super grappig!

Wat is de meest bijzondere verkoop die je ooit hebt gedaan?
Kortgeleden sprak ik een vrouw die op dezelfde beurs stond met haar eigen webshop. Maar thuis had ze vijf kinderen en daar moest haar man nu op passen. Ze was redelijk gestresst, want haar man belde haar steeds dat hij het allemaal niet aankon. Toen vertelde ik haar over wat Helpling doet en toen begon ze te huilen van blijdschap toen ik een schoonmaakhulp voor haar had geregeld. Echt bijzonder om iemand zo te kunnen helpen!

Jij bent natuurlijk een sales-insider… Hoe kunnen wij “normale mensen” het beste omgaan met mensen die ons iets proberen te verkopen bij de Albert Heijn of op het station?
Dat is best lastig… Als je zeker weet dat je het niet wil, kan je zeggen dat je dat product of die service al hebt. Daarmee geef je hen een positief gevoel, hoeven ze geen tijd in jou te steken en kan je zelf ook snel doorlopen. Hoe langer de verkoper met je praat, hoe vervelender het voor hem is als je uiteindelijk toch nee zegt. Ook simpel en effectief, gewoon zeggen: “Vandaag gaat het niet lukken bij mij, maar veel succes!”

Nice, goede tip! Bedankt voor je tijd, Liza!

Meer lezen over de Helpling service? Kijk hier hoe het precies werkt en boek je eigen, betrouwbare hulp uit de buurt!

Nicky houdt je via de blog op de hoogte van alles wat er bij Helpling achter de schermen gebeurt, interviewt zowel klanten als hulpen én schrijft artikelen met de allerbeste huishoudtips! Ze wil iedere lezer inspireren om met liefde, aandacht en natuurlijke schoonmaakproducten tijd te besteden aan het schoonmaken en opruimen van hun huis.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *