In quarantaine, je huishouden op orde houden op 4 manieren

In quarantaine, je huishouden op orde houden op 4 manieren

We bevinden ons in een aparte tijd waarin tijdsdruk even een mindere rol speelt of juist verergerd is. Velen van ons hoeven ons nu niet te haasten naar werk of vroeg in de ochtend, met een boterham in de hand, de kinderen naar school te brengen. Wel is de kans groot dat je nu ook zelf de kinderen les moet geven. Door middel van ‘de contactloze schoonmaak’ geef je de noodzakelijke klusjes en schoonmaaktaken uit handen waarbij de richtlijnen van het RIVM en de GGD worden opgevolgd. 

1. Contactloos schoonmaken

Veel van ons kunnen gelukkig vanuit huis werken en zijn géén tijd kwijt aan het reizen. Dat is fijn, maar er bestaat ook een kans dat je thuis moet werken en de kinderen les moet geven. Nu moet het doen van het huishouden niet als een vervelend klusje aanvoelen. 

Is het thuis nu juist een chaos omdat je met het hele gezin samen thuis bent of heb je een essentieel beroep? Dan is het fijn als de huishoudelijke hulp langs kan komen. De contactloze schoonmaak is in tijden van Covid-19 de perfecte optie, zo is er te allen tijden 1,5 meter afstand. Maak duidelijke afspraken met je hulp, zijn jullie als gezin gezamenlijk in de woonkamer dan kan de hulp de rest van het huis schoonmaken. Zorg dat de schoonmaak spullen klaar staan en dat de hulp naar binnen kan met een eigen sleutel of in ieder geval zonder in contact te komen met het huishouden. Zo kan jij verder met werken, de kinderen les geven of juist het huis verlaten voor een frisse neus. Ondertussen maakt je hulp het huis weer in orde.

Het huishouden is niet het eerste waar je aan denkt terwijl je thuis werkt. Terwijl de hulp het huis schoonmaakt kan de woonkamer wellicht wel wat extra aandacht gebruiken, hier wordt nu immers het meest geleefd, met een goede robotstofzuiger kun je een deel van die zorgen wegnemen. 

Dit zijn automatische stofzuigers die op een accu werken. Het enige wat je doet is de stofopvang legen en de stofzuiger een programma laten draaien. Een vloer vol kruimels is daardoor in ieder geval géén zorg meer!

De schoonmaaktaken die je normaal gesproken het liefst uitstelt kan je door je huishoudelijke hulp laten doen. Je kunt bijvoorbeeld de volgende klussen uit handen geven:

  • Vervang of controleer de batterijen in je koolstofmonoxide- of brandmelder
  • Sop en zeem de binnen- en buitenramen. Als je kinderen hebt kunnen zij lekker helpen met het soppen van de buitenramen!
  • Gebruik een stoomreiniger op de badkamer- en keukenvloer.

2. Maak een to-do lijstje

Maak vervolgens een rondje door huis en tuin en stel een to-do lijstje op van alle dingen die je wilt schrobben, wassen of opruimen. Nu hoef je dat natuurlijk niet allemaal in één dag te doen. Je komt er later wel achter wat haalbaar is.

We vinden dat een schoonmaakroutine die het werk over de dag, week of maand verspreidt, veel productiever is en het huis meestal redelijk schoon houdt. Het is nu gewoon even bijhouden. 

Het maken van een schoonmaakagenda voor verschillende taken helpt om de dingen minder afschrikwekkend te maken. We raden aan om te beginnen met het schoonmaken en ontstoffen van tafels, bureau’s en andere oppervlakken, vervolgens het stofzuigen, het doen van een paar flinke ladingen was, het opbergen van rommel en het opmaken van bedden. 

Als dat eenmaal geregeld is, dan kun je de verschillende schoonmaaktaken verdelen over één week, bijvoorbeeld zo:

  • Maandag: Huishoudelijke hulp komt langs
  • Dinsdag: Bijhouden afstoffen
  • Woensdag: Stofzuigen
  • Donderdag: Vloeren reinigen
  • Vrijdag: Haal alles in van de vorige dagen wat je niet hebt kunnen doen
  • Zaterdag: Het wassen van alle lakens en handdoeken 
  • Zondag: Het onderhouden van alle voorgaande schoonmaaktaken.

Op deze manier breng je op routinematige wijze wat rust in je huishouden. Je weet wat je moet doen en wanneer. Dat is wel zo fijn in chaotische tijden zoals deze.

3. Kanaliseer je innerlijke Marie Kondo 

Netflix-ster Marie Kondo raadt je aan om je spullen door te nemen (of het nu de inhoud van je kast, bureau lade of kelder opslag is): als het voorwerp dat je vasthoudt je niet gelukkig maakt, is het tijd om afscheid te nemen.

“Sommige ouders zeggen wel: “Mijn kinderen houden van alles, dus ze kunnen niets loslaten. Maar je zult verbaasd zijn”, zegt Kondo. “Je zult verbaasd zijn om te zien hoeveel spullen een kind kan loslaten nadat ze een stapel troep hebben gezien.” 

Daarnaast heeft met name de babykamer een aantal essentials waar je altijd profijt van hebt. Volgens Marie Kondo zou je naast de essentials, best wat spullen mogen weg doen. Of je dat doet, laten we helemaal aan jou over! 

Spullen die nog in goede staat zijn, kunnen worden verkocht of gedoneerd aan een kringloopwinkel. Laat iemand anders van je schatten genieten als je er geen echt doel meer voor hebt.

4. Als het normale leven weer doorgaat

Wanneer een groot deel van ons het normale leven weer kan oppakken, heb je natuurlijk ook een stuk minder tijd om zelf het huishouden op orde te houden. We weten niet hoe lang dat gaat duren, maar ook daar hebben we oplossingen voor.

Als de doordeweekse ochtenden er weer gehaaster uitzien, omdat je zelf naar werk moet of je kinderen naar school moet brengen, dan blijven we klaar staan voor je. Vind de huishoudelijke hulp die past bij jou! 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *