Opruimgoeroe Flennie over je grootste opruimfouten en hoe je het wél moet aanpakken

Opruimgoeroe Flennie over je grootste opruimfouten en hoe je het wél moet aanpakken

Vandaag spreken wij opruimgoeroe Flennie van Flennie Helpt. Ze is professional organizer en helpt iedereen uit de brand die moeite heeft met opruimen: van kledingkasten uitmesten tot het op orde brengen van administratie. In dit interview vertelt ze over haar passie om mensen te helpen en geeft ze haar opruimgeheimen bloot!

Flennie, leuk je te spreken! Hoe ben je eigenlijk professional organizer geworden?

Ik heb eerst als jurist gewerkt, maar het frustreerde mij in de strafsector dat je altijd achteraf pas helpt. Dan ben je al te laat… Met die gedachte ben ik als vrijwilliger bij de schuldsanering gaan werken waar ik mensen hielp met het aanleggen van administratie. Soms kwam iemand met een vuilniszak vol ongeopende post binnen en dan gingen we daar samen mee aan de slag! Ik vond het zo bijzonder om te zien hoe iemand met een zak ellende binnenkomt en na 3 uur al met een map georganiseerde administratie en een opgelucht gevoel de deur uit gaat. Je ziet dat er in hun beleving een soort licht aan het einde van de tunnel ontstaat. Dat vond ik heel motiverend! Zo ben ik op het idee gekomen om professional organizer te worden.

Hoe bevalt je carriere switch tot nu toe?

Het is heel inspirerend werk doordat je mensen in het proces ziet veranderen! Je maakt mensen mee in een negatieve omgeving en langzamerhand help je ze er uit, dat vind ik heel leuk. Eigenlijk heb ik tot nu toe iedereen blij kunnen maken! Een meisje zei een keer dat mijn hulp echt effect op alles in haar leven had. Dat vond ik zo fijn om te horen!

Ben je van nature goed in opruimen?

Ja ik ben altijd wel een persoon geweest die graag anderen helpt: met opruimen, verhuizen of het schrijven van een bedrijfsplan. Opruimen is echt mijn ding. Ik structuur heel makkelijk, weet goed waar je moet beginnen. Als kind heb ik heel veel verhuisd, want mijn ouders waren jong toen ze mij kregen en ben met hun door alle levensfasen heen gegaan. Ik wilde als kind toch mijn eigen holletje creëren waar het veilig en overzichtelijk was, dus daar komt het ook een beetje vandaan. Mijn moeder zei ook altijd tegen me dat ik graag dingen wilde organiseren en op een rijtje zetten, dus ja het zit zeker in me. Als ik bij anderen ben moet ik me ook altijd een beetje inhouden ;-).

Flennie helpt

Dus vandaar de naam Flennie Helpt?

Ja precies. Ik heb best lang nagedacht over de naam. Iets met “chaos” of “orde”, maar dit klopt helemaal. De naam werkt ook van twee kanten: Ik help en “het” helpt.

Als ik mijn huis wil gaan opruimen, waar kan ik dan het beste beginnen?

Ik ga uit van het principe van een plek. Dus de plek waar je je het meest aan stoort, is de plek waar je begint met opruimen. Want dan heb je ook het snelst de succeservaring en wordt je gemotiveerd om door te gaan. Dus daarom adviseer ik iedereen om bij één plek te beginnen. Bijvoorbeeld als je gedwongen bent om op de bank te eten doordat je eettafel vol ligt met spullen… Dan is de tafel een goede plek om te beginnen, omdat je door je opruimactie ook weer kan genieten van het tafelmoment met je familie.

Heb je een stappenplan wat ik kan volgen?

Als je gaat opruimen moet je voorbereid zijn en er tijd voor nemen. Je kiest een plek en vervolgens ga je door alle spullen heen. Per item bepaal je of je het wil houden aan de hand van een aantal vragen: Heb ik het nodig? Gebruik ik het nog vaak? Word ik er blij van? De spullen verdeel je over drie dozen: een doos met spullen die blijven, een doos met spullen die ergens anders moeten liggen en een doos met spullen die weggegooid mogen worden. Als de gekozen plek leeg is, maak je hem schoon en ga je de dozen organiseren. De dozen helpen je doordat je dan tussendoor iets anders kan gaan doen en het niet meteen een enorme bende lijkt. Dan is er geen hoop ontploft waardoor je denkt “o dit lukt nooit meer”. Als de ene plek helemaal opgeruimd is, ga je door naar de volgende plek in huis.

Flennie helpt

Wat vind je van de KonMari methode van de inmiddels zeer bekende Japanse opruimgoeroe Marie Kondo?

Marie Kondo denkt vanuit de spullen waardoor haar methode behoorlijk rigoreus is. Het werkt wel, maar is erg tijdsintensief. Je moet bijvoorbeeld al je kleren bij elkaar verzamelen en er door heen gaan. Maarja.. Als jij werkt of kinderen hebt, dan red je het meestal niet om overal in één keer door heen te gaan. Als het dan niet lukt, raak je gefrustreerd en dat maakt de kans kleiner dat je het opruimen volhoudt.

Wat is je beste opruimtip?

Visualiseer meer: visualiseer de plek die je wilt gaan opruimen. Hoe ziet je ideale woonkamer eruit? Welke kleuren zijn de muren? Wat voor gordijnen hangen er? Staat er een bos bloemen op tafel? Terwijl je bezig bent met opruimen kan je steeds weer teruggrijpen op dat beeld. Visualiseren is een heel sterk middel om je te motiveren. Hoe gedetailleerder, hoe beter. Veel mensen willen alleen dat het anders is, maar hebben er nog niet echt over nagedacht hoe het er moet uit zien. Daarnaast ook: babysteps! Begin klein. Als je keuken al te heftig is, begin dan met de keukenlade.

Wat als mensen echt heel veel spullen hebben?

Dat is wel lastig. Mensen vinden het vaak echt moeilijk om afscheid te nemen van spullen. Vooral als mensen veel boeken hebben. Ze hebben vaak het idee dat ze het nog gaan lezen en vinden het ook zonde om weg te gooien. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig veel plekken waar je boeken kan doneren. Dan vinden ze het vaak wel goed, want dan krijgt een boek een tweede leven en gaat de opbrengst vaak ook naar een goed doel. Er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven voor het bezitten van spullen: een e-reader in plaats van boeken, Netflix in plaats van dvd’s, etc. Daar geloof ik heel erg in!

Je huis is opgeruimd.. en dan?

Ik stel een aantal schema’s op om mensen te helpen het opruimen en schoonmaken vol te houden. Ik stuur ze ook af en toe een sms’je hoe het gaat en leg altijd uit dat het niet erg is als het weer iets minder goed gaat. Ik zeg altijd: “Je kan iedere dag opnieuw beginnen.” Het is ook mooi om te zien dat wanneer mensen hun huis hebben opgeruimd, ze ook andere delen van hun leven gaan aanpakken. Dan hebben ze opeens de rust om kritisch te kijken naar het werk wat ze doen, of ze wel tevreden zijn met hun relatie, etc. Een opgeruimd huis geeft weer ruimte en energie om nieuwe dingen te beginnen!

Zou jij wel wat hulp kunnen gebruiken met opruimen? Plan een afspraak in met Flennie via haar website.

Zelf aan het opruimen geslagen en nu tijd voor een poetsbeurt? Boek een huishoudelijke hulp binnen 60 seconden via de website!

Nicky houdt je via de blog op de hoogte van alles wat er bij Helpling achter de schermen gebeurt, interviewt zowel klanten als hulpen én schrijft artikelen met de allerbeste huishoudtips! Ze wil iedere lezer inspireren om met liefde, aandacht en natuurlijke schoonmaakproducten tijd te besteden aan het schoonmaken en opruimen van hun huis.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *