Zo zorg je ervoor dat je groente en fruit nog veel gezonder zijn!

Zo zorg je ervoor dat je groente en fruit nog veel gezonder zijn!

An apple a day – keeps the doctor away? Nederlanders volgen dit advies serieus op. De gemiddelde Nederlander eet 10,7 kilo appels per jaar. Daarnaast eten we gezamenlijk 720 miljoen bananen en werken we per persoon zo’n 8,5 kilo aan sinaasappels en 4 kilo aan mandarijnen weg. Je zou denken dat we allemaal weten hoe we fruit moeten behandelen voordat we het eten, maar niets is minder waar! In deze blog laten we zien waarom zelfs mango’s en avocado’s een uitgebreid wasprogramma nodig hebben.

Dit zijn de gevaren van rondzwervende bacteriën

Groente en fruit worden dagelijks blootgesteld aan de twee grootste boosdoeners: bacteriën en pesticiden.

Pesticiden: Om gewassen te beschermen tegen onkruid, schimmels, insecten of dieren, zoals muizen, worden groente en fruit vaak bespoten met een cocktail aan pesticiden. Dit zijn chemicaliën waarvan het de bedoeling is dat ze giftig zijn. Vooral peren, paprika’s, aardappelen en sla bevatten veel pesticiden. Dit kan leiden tot maagkrampen, koorts en voedselvergiftiging na eten, maar pesticiden kunnen ook astma en diabetes veroorzaken.

Groente en fruit bevatten pesticide: was ze daarom goed

Bacteriën: Op nummer twee staat de buurtsupermarkt. Blijf eens een paar minuten langer op de fruitafdeling staan om te kijken naar andere klanten. Hoeveel van hen houden hun neus tegen de mango’s? Hoeveel knijpen in een avocado om de rijpheid te testen? We vergeten het vaak, maar onze handen bevatten meer dan 4700 soorten bacteriën.

De redding: was fruit met water

Ja, het is echt zo simpel als het klink: koud water verwijdert al na 15 seconden 98% van de bacteriën. Houd het wassen kort maar krachtig, anders los je de natuurlijke beschermlaag van de vrucht op. In deze beschermlaag zitten een de meeste vitaminen, het is natuurlijk zonde als deze verloren gaan. Bacteriën zijn dol op vochtig groenten en fruit, was daarom pas komkommers, courgettes en tomaten vlak voordat je ze gaat bereiden.

Zo pak je het aan:

Appels en peren: deze twee vruchten zijn ongetwijfeld de meest populaire stuks fruit in Nederland. De meeste voedingstoffen zitten in de schil, dus schil de vrucht niet maar was hem.

Zacht fruit: dit vereist speciale zorg. Met een harde waterstraal gaan de bessen snel kapot, leg het zachte fruit daarom voorzichtig in een bakje met water. Laat de bessen daarna uitlekken op keukenpapier.

Fruit wassen om bacteriën tegen te gaan: ook aardbeien

Aardappels, wortels en radijsjes: poets het vuil weg met een borsteltje. Daarna wassen, schillen en nog een keer wassen.

Sla: salades moet je met net zoveel zorg behandelen als rauw vlees. De bladeren zijn vaak verontreinigd met gist en andere schimmels, die darmklachten veroorzaken. Houd de slabladeren onder koud water, zodat de bladeren hun vitamine C behouden. Droog daarna de sla in een slacentrifuge. Wist je dat zure dressings een desinfecterende werking kunnen hebben? Olie en azijn zorgen er samen met het vooraf wassen voor dat het aantal bacteriën wordt teruggebracht naar maximaal 1 procent.

Salade moet je goed wassen tegen bacteriën net als ander groente en fruit

Broccoli en bloemkool: de kleine bloempjes van deze groentesoorten zijn een ideale omgeving voor vuil en bacteriën. Week de roosjes daarom zo’n twee minuten in een kom met koud water. Houd ze daarna onder stromend water – klaar!

Meloen, mango en avocado: zelfs als je niet de schil van een vrucht eet, moet je ze toch wassen. Als je de vrucht snijdt, verspreidt het mes de verontreinigende stoffen van buiten op de schil naar het vruchtvlees binnen. Spoel de schil daarom eerst uitgebreid af met warm(!) water.

Voor een hele grondig aanpak: wil je erop aan kunnen dat er geen enkele bacterie overblijft op je groente of fruit? Doe een eetlepel azijn en citroensap in een plantenspuit en voeg daar een kopje water aan toe. Spuit het mengsel op de schil van bijvoorbeeld een meloen en laat het tien minuten weken. Hierna moet je het gereinigde fruit grondig afspoelen met water.

Bacterievrije groente en fruit begint met een schone keuken. Via Helpling vind je eenvoudig een ervaren huishoudelijke hulp uit die buurt die je keuken weer brandschoon maakt.

1 Comment

  1. […] ook aardig wat water besparen door de kraan niet te laten lopen als je groente en fruit wilt wassen. In plaats daarvan kun je ze wassen in een laagje water in de wasbak of je spoelt ze om in een pan […]

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *