Do’s en don’ts om beter te kunnen slapen met warm weer

Do’s en don’ts om beter te kunnen slapen met warm weer

Lange, zwoele zomeravonden zijn heerlijk. Tót het moment dat we naar bed moeten. De warmte blijft in huis hangen en onder de dekens is het helemaal niet uit te houden. Hoe je als het zo warm is toch normaal de nacht doorkomt? Wij zetten de do’s en don’ts voor je op een rij.

Niet doen: Naakt slapen

Wanneer het warm is, zijn we geneigd om zo min mogelijk of geen kleren aan te trekken. Toch moet je daarmee oppassen, want je kunt kou vatten! Simpele oplossing: stop je pyjama in een plastic zak en doe hem in de koelkast. Zo heb je een lekkere, koude pyjama wanneer je naar bed gaat. Nog extra verkoeling nodig? Doe hetzelfde met je hoeslaken.

Niet doen: Koud douchen

Met deze warme temperaturen willen we maar één ding: een ijskoude douche. Doe het niet! Dit werkt averechts. Door de kou wordt je bloedbaan onnodig gestimuleerd, waardoor je alleen nog maar meer gaat zweten.

Niet doen: Slaapkamer overdag luchten

Het liefst gooien we deuren en ramen wijd open als het warm weer is. Toch kun je ze overdag beter dichthouden om te voorkomen dat de warmte in de slaapkamer blijft hangen. Lucht het huis ‘s ochtends of ‘s avonds door als de temperatuur niet zo hoog is.

Doen: Koele kruik

Waar de kruik in de winter ons lekker verwarmt, zorgt de zomerse versie nu voor wat verkoeling. Vul een kruik met koud en water en stop hem een paar uur voor bedtijd in de vriezer. Je benen, armen en voorhoofd zullen heel blij zijn met de verkoeling.

Niet doen: Verkoelend biertje/wijntje

Een zwoele zomeravond is niet compleet zonder koud drankje. Maar hoe lekker en verfrissend een biertje of wijntje ook kan zijn, het zijn echte sleep killers. Resultaat: zweetaanvallen en een verstoorde nachtrust. Wat dan wel het perfecte zomerdrankje is? Koude muntthee! Het verkoelt en ontspant je lichaam – gegarandeerd een goede nach

Niet doen: Slapen onder een dekbed

Weg met het dekbed! Alleen een laken is als het warm is meer dan genoeg. Laat het dekbedovertrek van satijn of flanel in de kast liggen en kies voor een katoenen. De natuurlijke vezels stoten vocht beter af en waardoor we minder zweten.

Doen: Verfrissend voetenbad

Waan je heel even in de spa met een verkoelend voetenbadje. Houd je voeten, vlak voor het slapen, 30 seconden in koud water van 12 tot 18 graden. Je lichaam pompt bloed naar je voeten om ze te verwarmen, waardoor de temperatuur in de rest van je lichaam vermindert.

 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *