7 vragen die door je heen gaan als je online een schoonmaakhulp boekt

7 vragen die door je heen gaan als je online een schoonmaakhulp boekt

Bij Helpling vinden we dat het boeken van een schoonmaakhulp net zo makkelijk moet zijn als het bestellen van een pizza, maar is het ook zo simpel? Welke vragen spelen er door je hoofd bij het maken van een boeking? Tal (26) doorliep voor ons een boeking van A tot Z. Wij keken over zijn schouder mee en beantwoordden zoveel mogelijk van zijn vragen.

young-professional-tal-2

Tal is een paar maanden geleden begonnen als projectmanager bij een reclamebureau en heeft een nieuw huis dat groter is dan zijn vorige woning. Een Amsterdamse schoonmaker is voor hem geen overbodige luxe. Hij is veel van huis, maar wil wel graag thuiskomen in een schoon huis. Posters met vrolijke hulpen in groene T-shirts op het ’s Gravesandeplein in Amsterdam brachten hem naar de website van Helpling.

Helpling zuil Amsterdam

Vraag 1: Kan ik de hulp vertrouwen?

Alle hulpen die via het Helpling platform schoonmaken, zijn uitgebreid gescreend. In een intakegesprek worden de ervaring, motivatie en referenties van de hulp uitgebreid besproken. Vervolgens volgt een schoonmaaktest om te toetsen of de hulp de juiste kennis beschikt. Als dat goed gaat, dient de hulp nog een Verklaring Omtrent Gedrag in te leveren voordat de hulp het platform op mag.

De website van Helpling

De grote balk met de postcodecheck is bedoeld als een eerste, eenvoudige stap om een schoonmaakhulp te boeken. Voor Tal voelt het echter logisch aan om eerst een profiel aan te maken. Na wat gescroll en geklik door de website kijkt hij vragend op: “Heb ik me nu aangemeld al schoonmaker?”.

young-professional-tal-4

Dat foutje zetten we later wel recht. Uit de postcodecheck blijkt dat Helpling beschikbaar is in zijn buurt, Amsterdam Oost. Tal bekijkt de drie opties die hem worden gepresenteerd: wekelijkse schoonmaak, tweewekelijkse schoonmaak of een eenmalige schoonmaak. Zijn oorspronkelijke idee was om een eenmalige schoonmaak te boeken, maar nu deze 2 euro duurder blijkt te zijn, twijfelt hij toch even.

Vraag 2: Waarom is een eenmalige schoonmaak duurder dan een wekelijkse of tweewekelijkse boeking?

Het doel van Helpling is om lange termijn relaties tot stand brengen via ons platform. Op deze manier werkt onze service voor zowel klanten als hulpen het gemakkelijkst. De eerste boeking is voor ons het meeste werk: ons algoritme gaat op zoek naar een hulp die past bij jouw wensen op het moment dat voor jou het beste uitkomt. Als de match eenmaal heeft plaatsgevonden heb je gewoon je eigen vaste hulpen op een vast moment. Als je dan iets wilt veranderen, kun je dat eenvoudig onderling afstemmen.Helpling boeking schoonmaakhulp
De boeking

Tals doel is om Helpling een keer uit te proberen. Hij kiest daarom voor een eenmalige schoonmaak van 4 uur. “Volgens de calculator heb ik 3,5 uur nodig, maar er is al een tijdje niet schoongemaakt. Voor de zekerheid boek ik daarom een half uur extra.” Bij een eerste schoonmaak raden we dit zeker aan. Zo heb je de tijd om samen een rondje door het huis te lopen en de wensen te bespreken. Voor een hulp is een nieuw huis natuurlijk ook altijd even wennen.

Vraag 3: Hoe weet ik of er een goede hulp bij mij komt schoonmaken?

Alle hulpen die via het Helpling platform schoonmaken zijn uitgebreid gescreend en dienen minimaal 2 jaar relevante ervaring te hebben. Hulpen met uitstekende recensies krijgen voorrang als er nieuwe boekingsverzoeken binnenkomen. Ook houden we de kwaliteit van de hulpen in de gaten doordat klanten na de schoonmaak feedback kunnen achterlaten.  

schoonmaakhulpen helpling reviews

De match

Tal boekt voor dinsdagochtend om 8:30 uur, zodat hij de hulp kan opvangen voordat hij naar zijn werk gaat. Alle hulpen waarnaar een schoonmaakverzoek wordt uitgestuurd hebben vijf sterren. Dan is het afwachten op een match.

De match wordt gevonden na ongeveer 40 minuten. ‘Goed nieuws, Tal! Fati heeft je boekingsverzoek geaccepteerd. Log in op je account om de details te bekijken. Bedankt, Helpling’, komt binnen op de SMS. Dan slaat de stress toe. “Wat zijn de voorbereidende stappen die ik zelf kan maken?

De voorbereiding

Vraag 4: Wat moet ik huis hebben?

We raden je aan de volgende lijst te gebruiken als basis voor wat je in huis moet hebben voor een schoonmaak:

1800x1200_checklist

Tal ging ervanuit dat de schoonmaakhulp zelf schoonmaakmiddelen meeneemt, maar omdat de meeste hulpen op de fiets naar de huishoudens gaan is dit niet het geval. Daarnaast willen de hulpen ook rekening houden met jouw wensen en maken schoon met de producten die jij prettig vindt. We hebben Tal daarom nog even naar de winkel gestuurd voor een dweil en sponsjes.

Dinsdag 8:30 uur 

‘Hallo, welkom!’. Schoonmaakhulp Fati kijkt vragend om zich heen. Tal voelt zich zichtbaar een tikkeltje ongemakkelijk bij het idee dat hij Fati aan het werk moet zetten.

Vraag 5: Moet ik instructies geven aan de hulp?

Een schoonmaak in huis is heel persoonlijk; iedereen vindt iets anders belangrijk. Daarom is het belangrijk dat jij instructies geeft aan de hulp over wat er schoongemaakt moet worden en wat voor jou prioriteit heeft.

Tal besluit haar eerst een rondleiding te geven door het huis en laat haar zien waar de stofzuiger staat en de rest van de schoonmaakmiddelen. Hij geeft aan dat hij fijn zou vinden als de keuken grondig wordt schoongemaakt, maar dat ze gerust zijn slaapkamer over mag slaan. Als Fati aan de slag gaat, is het ook voor Tal tijd om op de fiets naar zijn werk te stappen. “Eh, bedankt alvast, trek de deur maar achter je dicht als je klaar bent.”

young-professional-tal-5

De betaling

Een van de voordelen van Helpling is dat je nooit contant geld in huis hoeft te hebben. Voor Tal is dat nog wel even wennen. “Ik ben gewend dat je de hulp bedankt met een briefje en dan geld achterlaat”.

Vraag 6: Hoe werkt de betaling?

De betaling gebeurt veilig online nadat de afspraak heeft plaatsgevonden. Je kan betalen via iDeal, creditcard, Paypal of via een automatische incasso. 

Dat er geen fysieke betaling meer plaatsvindt, wil natuurlijk niet zeggen dat je geen bedankbriefje achter kunt laten. Je kunt via de website jouw hulp bedanken met een e-mail of sms.

Het eindoordeel: de kwaliteit van de schoonmaak

Nu de eigenaar het huis heeft verlaten, blijven wij ook niet langer hangen. ’s Avonds bellen we Tal om te vragen of hij tevreden is over de schoonmaak. “Fati heeft alles waar ik om gevraagd schoongemaakt en ook eens keurig opgeruimd. Ik zou in theorie van de vloer kunnen eten.”

young-professional-tal-1

Vraag 7: Als ik tevreden ben over een hulp, kan ik hem/haar dan vaker boeken?

Zeker! Als je een regelmatige boeking maakt, ben je ervan verzekerd dat je altijd je eigen, favoriete hulp krijgt.

 

Karen leeft in paradox: dol op een schoon huis, maar steekt daar het liefst zo min mogelijk tijd in. Schrijft daarom ook graag artikelen over life hacks voor Helpling. Houdt van bloemen, te duur servies en tv-series.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *